Pikipiki

Som jag nämt tidigare så har vi köpt en pikipiki alltså en motorcykel. 
Vi har nämligen valt att bo i Matanana, vilket är ca 15-20 min från byn Bumilayinga där barnhemmet ligger.
Matanana är lite mer utvecklat och lite större än Bumilayinga och det är även där Jessica, Felisian och Lily bor och där Linnea, Jerry och Alice håller på att bygga hus.
Så vi använder piki pikin nästan dagligen för att ta oss fram och tillbaka till barnhemmet och Fidde använder även den för att ta sig till skogen där han och Felisian jobbar.
Förra veckan lärde Fidde mig och Jessica köra pikipiki själva.
För att vi ska kunna bli lite mer självständiga och inte alltid vara beroende av att killarna ska behöva köra oss.
Det gick faktiskt väldigt bra!:) Efter att ha övat i 5-10 min utanför barnhemmet i buma så tog jag och Jessica pikipikin själva till byn och köpte mandazi och dricka.
Sen bestämde jag mig för att köra hem från Bumilayinga till Matanana för att öva.
Fidde satt bak, Jessica hade redan åkt iväg på felisians pikipiki med Enoc.
Allt gick jätte bra ända fram till CCYs skola, vilket är strax innan Matanana. Där gick en man med en ko längs med vägen och precis när vi började närma oss så svängde kon ut rakt framför oss så jag va tvungen att tvärnita och eftersom det va så sandigt på backen så slirade vi och föll. 
Fidde han hoppa av eftersom han satt bak men jag gled med motorcykeln på backen och skrapade upp både arm och ben! Inga större skador dock bara lite skrapsår och blåmärken.
Så jag har redan varit med om min första motorcykelolycka här, eller kolycka som vi kallar det ;)
Men nu kan jag och Jessica i alla fall köra pikipiki själva!:) och ja vi kör försiktigt och aktar oss för kossorna!

 



 

 

Kommentarer:

1 Ida och Emil:

skriven

Hej! Hoppas att det går bra för er och att ni har det bra. Ta det försiktigt på vägarna nu när ni lärt er köra pikipiki! Hälsningar från Ida och Emil :)

Kommentera här: